Országos kompetenciamérés

A felmérés időpontja: 2021. május 26. szerda, a kezdési időpont: 8:00 óra.

A tesztek kitöltésére előírt idő  4×45 perc.

Általános tudnivalók

Az országos mérésekről a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 80. § (1) bekezdése rendelkezik. A törvény rendelkezése szerint az oktatásért felelős miniszter az országos mérési feladatok keretében gondoskodik a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenység méréséről, értékeléséről. Az alapkészségek, képességek országos mérésének minden tanévben ki kell terjednie a köznevelés hatodik, nyolcadik és tizedik évfolyamán a nappali rendszerű iskolai oktatás munkarendje szerinti tanuló esetében a szövegértési és a matematikai eszköztudás fejlődésének vizsgálatára. Az iskola vezetője, a tanuló és a pedagógus – jogszabályban meghatározottak szerint – részt vesz az országos mérés, értékelés feladatainak végrehajtásában. Az ország összes iskolájának minden feladatellátási helyén, minden 6., 8. és 10. évfolyamos tanuló azonos időpontban és azonos körülmények között írja meg a tesztet.

Az emberi erőforrások minisztere 27/2020. (VIII. 11.) EMMI rendelet 11. § (1) bekezdése alapján az Országos kompetenciamérést az Oktatási Hivatal (továbbiakban: OH) és az iskolák közösen szervezik meg. A szervezésben, tájékoztatásban közreműködnek az OH területileg illetékes Pedagógiai Oktatási Központjai (a továbbiakban: POK-ok) is. (A POK-okra vonatkozó információk a www.oktatas.hu honlapon a Köznevelés/Pedagógiai-szakmai szolgáltatások/Pedagógiai Oktatási Központok menüpontra kattintva találhatók meg.)

A 6., 8. és 10. évfolyamos Országos kompetenciamérés a diákok matematikai eszköztudásának és szövegértési képességének felmérésére terjed ki. Az ország összes iskolájának minden feladatellátási helyén a 6., 8. és 10. évfolyamos mérésben érintett tanulók azonos időpontban és azonos körülmények között írják meg a tesztet. A tesztek olyan feladatokból állnak, amelyek elsősorban nem az iskolai tanterv konkrét megvalósulását mérik, hanem a tanulóknak azt a képességét, hogy a tanultakat hogyan tudják alkalmazni valódi problémák, helyzetek megoldásában. A mérés célja az iskolák és fenntartóik számára a helyi szintű értékeléshez szükséges adatok biztosítása és a pedagógiai mérésértékelés módszereinek terjesztése. A mérést követően minden fenntartó, intézmény és telephely eredményeiről jelentés készül, amelyben a helyi eredmények az országos, illetve a hasonló jellemzőkkel rendelkező fenntartók, intézmények és telephelyek eredményeihez viszonyítva jelenik meg, ezzel segítve az iskolák és fenntartóik számára a helyi szintű értékelést.