Digitális kompetencia fejlesztése
I. Projekt alapadatok
Az EFOP 3.2.4 kiemelt projekttel szembeni fő elvárás, hogy járuljon hozzá a minőségi és méltányos köznevelési rendszer kialakításához a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésével, az egész életen át tartó tanulásban való sikeres részvétel elősegítéséhez, valamint a társadalom és a munkaerőpiac által elvárt digitális kompetenciák elsajátításához. Ezen átfogó cél teljesüléséhez szükség van a köznevelési rendszeren belül egy szemléletében új pedagógiai kultúrát tükröző tartalmi, módszertani megújulásra. Ez a váltás azonban nem képzelhető el a köznevelés folyamatainak IKT-alapú újraszervezése, és a digitális oktatás napi gyakorlattá válása nélkül. A digitális oktatás elterjesztése jelentősen javítja az oktatási szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférést, a területi és társadalmi hátrányok kiegyenlítődését, ezáltal hatékonyan képes hozzájárulni a társadalmi integrációhoz és a gazdasági versenyképesség erősítéséhez. Ahhoz, hogy az eddigi és a jövőbeni IKT fejlesztések minél nagyobb hatásfokkal hasznosuljanak, és ezzel összefüggésben a tanulók digitális kompetenciái fejlődjenek, szükség van a pedagógusok tanórai és tanórán kívüli IKT eszközhasználatával összefüggő gyakorlatának megújulására. Ösztönözni kell az IKT eszközök használatát, hogy a köznevelési intézményekben rendelkezésére álló eszközök, módszertani tudás és digitális tartalom a diákok számára is elérhetővé váljanak. Annak érdekében, hogy a köznevelés rendszere képes legyen megerősíteni azokat az IKT alapkészségeket, amelyek az élethosszig tartó tanulás, valamint ezzel összefüggésben a munkaerőpiac számára is kiemelt fontosságúak, szükség van az intézmények és a pedagógusok megerősítésére is ezen a területen. A projekt a módszertani megerősítés mellett biztosítja a pedagógusok informatikai eszközökkel történő ellátását is.
II. A projekt célja
A projekt célja, hogy hozzájáruljon a minőségi és méltányos köznevelési rendszer kialakításához és a munkaerőpiacon/felsőoktatásban/egész életen át tartó tanulásban való sikeres részvétel elősegítéséhez a társadalom és a munkaerőpiac által elvárt digitális kompetenciák elsajátításának támogatásán keresztül.
Ezt az alábbi részcélok szolgálják:
· a korszerű informatikai infrastruktúra és eszközpark, valamint vezeték nélküli hálózat biztosítása a tankerületi központok által fenntartott köznevelési intézmények számára;
· a pedagógusok tanórai IKT eszközhasználatának a támogatása IKT eszközök biztosításával;
· a tanulók digitális kompetenciáinak a fejlesztése, különösen a matematikai, természettudományos, informatikai és műszaki pályákra való felkészüléshez szükséges keretek biztosítása;
· korszerű pedagógiai módszerek szerinti tanítási-tanulási folyamat támogatása a tankerületi központok által fenntartott valamennyi köznevelési intézmény WiFi lefedettségének biztosításával.
III. A projekt közvetlen célcsoportja
A konvergencia régiókban a tankerületi központok által fenntartott:
· a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 7. § (1) b)-k) pontja szerinti köznevelési intézmények;
· az Nkt. 20. § (1) c)–f) pont szerinti többcélú intézmények feladatellátási helyei;
· intézmények pedagógusai, tanulói.
IV. A projekt keretében megvalósítandó tevékenységek
a) A tanórák keretében alkalmazandó korszerű technológiájú digitális eszközök ellátottságának fejlesztése:
a. mobil és asztali klienseszközök beszerzése, szükség esetén a feltöltésüket biztosító tároló rendszerekkel együtt, illetve – ahol korábban nem volt ilyen jellegű fejlesztés – megjelenítő eszköz és projektor;
b. a közbeszerzési eljárással beszerzett informatikai eszközök kihelyezésének, telepítésének és üzemeltetésének megszervezése a megvalósíthatósági tanulmányban kidolgozott módszertan alapján;
c. a tanulók problémamegoldó gondolkodásának, kreativitásának, együttműködési készségeinek fejlesztését szolgáló eszközök (pl.: LEGO robot, humanoid robot, drón, 3D nyomtató + nyomtatószál) beszerzése Magyarország kevésbé fejlett régióiban, a tankerületi központok által fenntartott, hátrányos helyzetű tanulók nevelését-oktatását ellátó köznevelési intézmények részére.
b) Módszertani fejlesztés:
a. digitális kompetencia fejlesztő programok módszertanának kidolgozása, a programok akkreditálása
b. digitális kompetencia fejlesztését szolgáló pedagógus továbbképzési programok kínálatának bővítése
c. nem állami fenntartású intézmények fenntartóival együttműködés kialakítása
c) Módszertan disszeminációja:
a. digitális kompetenciafejlesztő pedagógus továbbképzések szervezése, megvalósítása
b. workshopok szervezése
c. kiadványok, tájékoztatók készítése
d) neveléshez-oktatáshoz kapcsolódó intézményi hálózatfejlesztés és a digitális oktatást támogató szerverpark kialakítása:
a. a tankerületi központok által fenntartott köznevelési intézmények belső, elsődlegesen a KIFÜ által üzemeltetett Sulinet hálózat keretein belül menedzselt WiFi hálózatának kiépítése, ami támogatja az EduRoam szolgáltatást is;
b. a digitális oktatást támogató szerverpark kiépítése.